תיק ניכויים מאגד בתוכו את תשלומי העסק, האם כל אחד חייב לפתוח אותו? כיצד מבצעים פתיחת תיק ניכויים ומה התהליך אותו יש לעבור כדי לבצע את הפתיחה באופן חלק ונטול טעויות? הכנו עבורך מדריך קצר ומאוד קולע שיסייע לך בתחילת הדרך, כדאי להמשיך לקרוא.
מהו תיק ניכויים?
תיק הניכויים הוא תיק מול רשויות המס ובו מאוגדים ומרוכזים כל התשלומים שהעסק ביצע בהם ישנה מחויבות לניכוי מס במקור. מעסיקים של עובדים שונים מכל מגוון התעשייה מחויבים לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה ובביטוח הלאומי וזאת כדי שיוכלו לדאוג לתשלומים השוטפים עבור העובדים שלהם, כמו מס הכנסה שיורד מהמשכורת ותשלומים נוספים. למעשה, הניכוי הוא הפחתה או ניכוי של השכר הברוטו לטובת התשלומים הללו, כאשר התשלומים מועברים לרשויות המס השונות.
כאשר בעלי עסק מבצעים פתיחת תיק ניכויים עליהם לגשת קודם כל לפתוח תיק במע"מ, להצהיר מהו מחזור העסקאות הצפוי לו מהעסק ולהחליט על אופי העסק – הם הוא מורשה, פטור או חברה. יש לבצע פתיחת תיק ניכויים במידה ורוצים להעסיק עובדים, שלב ההודעה על כך צריך להיות בתחנה הבאה אחרי מע"מ – במס הכנסה. כאשר מדווחים על פתיחת תיק הניכויים הדיווח מועבר לביטוח הלאומי, שגם שם נפתח תיק לעוסק.
מי חייב לפתוח תיק ניכויים?
כל עסק שמצהיר כי בכוונתו להעסיק עובדים חייב לבצע פתיחת תיק ניכויים. אלה הם החוקים והתקנות במדינה ואין זה משנה אם מדובר בעסק פטור, בעסק מורשה או בחברה בע"מ – כל מי מהם שיעסיק עובדים יהיה חייב בפתיחת תיק הניכויים. המשמעות של אי פתיחת תיק הניכויים הנה שאותו מעסיק לא יוכל לשלם את דמי הביטוח הלאומי עבור העובדים, ויש לכך השלכות רבות ומגוונות, בין היתר בכל הנוגע לאפשרות לחתום אבטלה לאחר תקופת עבודה, להיות זכאים לפיצוי בגין תאונת עבודה, לקבל מענקים שונים במסגרת החוק וכמובן שדמי התשלום יצטרכו להיות משולמים בין כה וכה, בין אם על ידי המעסיק כמו שהחוק דורש, ובין אם על ידי העובד שיצטרך להימנע מהצטברות של חוב וממצב בו הוא אינו מבוטח בביטוח בריאות בסיסי.
כיצד פותחים את התיק בפועל?
במעמד פתיחת התיק במס הכנסה, לאחר פתיחת התיק במע"מ, מבצעים פתיחת תיק ניכויים באמצעות דיווח לרשות על כוונה להעסיק עובדים. יש לא מעט עסקים שלא יודעים בהתחלה האם יעסיקו עובדים, או שהתחילו את דרכם בתור עסקים פטורים והתרחבו עם השנים, במקרים כאלו את תיק הניכויים פותחים בשלב מאוחר יותר, כאשר מתחילים להעסיק את העובדים בפועל. בכל חודש לאחר מכן יש לדווח על כל המשכורות ששולמו לעובדים מהעסק ועל הסכומים השונים שהופרשו משכרם.
מה עוד כדאי לדעת?
מעסיקים חייבים על פי חוק להפיק לעובדים שלהם תלושי שכר ולדווח לפקיד השומה אודות התשלומים השונים שנוכו משכרם לטובת ביטוח. המס מועבר ישירות לפקיד השומה, כאשר המעסיקים הם אלה שדואגים לחישובים השונים של התשלומים המועברים ועל אחריותם להעביר את התשלומים בזמנים הנקובים על פי החוק. כאשר מעסיקים עובד חדש עליו לחתום על טופס 101 אשר מסדיר נושא זה מול המעסיק והרשויות.